Ja us he explicat que és un tema en el que vull aprofundir aquest curs. Una gran mestra del curs de P5 de l'escola, el curs passat va incorporar a la seva aula el racó de la tranquilitat, amb l'objectiu que els nens i nenes, quan ho necessitessin hi anessin i es calmessin. En el racó tenia ossets de pelut, peces de construcció i crec recordar que llibres. La norma era que només podia romandre un nen en el racó, i ells mateixos es regulaven.
Em va explicar la idea i des d'aleshores el meu cap no ha deixat de donar-hi voltes i de buscar una manera de treballar l'educació emocional de manera sistemàtica des del primer dia.
Buscant informació per Internet vaig trobar un vídeo que fa setmanes vaig penjar, sobre educació emocional, i em va donar la clau. L'eix seria la Tortugueta, i a partir del que li passa a ella anirem obrint aquest calaixet que està a vegades molt tancadet, de les emocions. Per tal de poder donar-li forma a aquest autocontrol, vaig pensar en el racó de la calma, de manera que els nens i nenes poguessin relaxar-se i tornar a la calma després d'un conflicte o un moment de frustració. I aquí és on he demanat ajuda a la meva companya, ja que ella té experiència en aquest aspecte. Entre les dues tenim pendent elaborar el projecte.
La proposta seria presentar la tortugeta als nens i nenes i explicar el conte, amb l'ajuda del titella que es quedarà a l'aula tot el curs. He elaborat un conte per ells, que el deixaré a la biblioteca i el podran mirar sempre que vulguin. A més a més he elaborat els cartells per posar en el racó amb els quatre passos per tornar a la calma.
Pel que fa al racó posaré peces de foam al terra, i material divers per tal que ells escullin el que necessiten en cada moment. He pensat en:
- Contes
- Pelutxos
- Peces de construcció de fusta
- Trencaclosques
- Pot de la tranquilitat (ho explico en una altra entrada)
Durant els primers dies els hi presentaré el conte i els explicaré que quan se sentin com la tortugueta han de recordar de parar, respirar, i en aquell moment poden anar al racó per recuperar la calma i pensar com se senten i què poden fer per solucionar el problema que tenen. Per poder tornar a la calma poden agafar un dels materials que hi ha, i quan se sentin tranquils, recullen i poden tornar al seu lloc, i si volen, ens poden explicar com se senten ara. És important marcar unes normes d'ús del racó: només pot anar un nen o nena i quan ja se sentin tranquils recullen i poden seguir fent l'activitat que feien.
A més a més introduiré el panell "EM SENTO..." en el que hi ha el dibuix d'un nen enfadat, trist, content, preocupat i quan els nens i nenes arribin a la classe posaran el seu nom a sota del dibuix, segons com se sentin. Mentre fem llista, i agafant la idea del vídeo que us he posat en les primeres entrades, aniré preguntant als nens com se senten i si ens volen explicar perquè se senten d'una o altra manera. Al llarg del dia poden canviar el cartell segons es vagin sentint, i sempre que ho necessitin podem parlar-ne i preguntar-li si podem ajudar-lo i com ho podem fer. D'aquesta manera ajudarem als petis a posar nom a les emocions.
Avui dia és un projecte, no està arrodonit del tot però la forma ja la té. Al llarg del curs l'experiència m'anirà fent modificar materials, organització,... i aniré aprenent d'ells.
Ja us explicaré com va!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari...