30 d’agost del 2013

LES EMOCIONS

Ja us he explicat que és un tema en el que vull aprofundir aquest curs. Una gran mestra del curs de P5 de l'escola, el curs passat va incorporar a la seva aula el racó de la tranquilitat, amb l'objectiu que els nens i nenes, quan ho necessitessin hi anessin i es calmessin. En el racó tenia ossets de pelut, peces de construcció i crec recordar que llibres. La norma era que només podia romandre un nen en el racó, i ells mateixos es regulaven.

Em va explicar la idea i des d'aleshores el meu cap no ha deixat de donar-hi voltes i de buscar una manera de treballar l'educació emocional de manera sistemàtica des del primer dia.

Buscant informació per Internet vaig trobar un vídeo que fa setmanes vaig penjar, sobre educació emocional, i em va donar la clau. L'eix seria la Tortugueta, i a partir del que li passa a ella anirem obrint aquest calaixet que està a vegades molt tancadet, de les emocions. Per tal de poder donar-li forma a aquest autocontrol, vaig pensar en el racó de la calma, de manera que els nens i nenes poguessin relaxar-se i tornar a la calma després d'un conflicte o un moment de frustració. I aquí és on he demanat ajuda a la meva companya, ja que ella té experiència en aquest aspecte. Entre les dues tenim pendent elaborar el projecte.

La proposta seria presentar la tortugeta als nens i nenes i explicar el conte, amb l'ajuda del titella que es quedarà a l'aula tot el curs. He elaborat un conte per ells, que el deixaré a la biblioteca i el podran mirar sempre que vulguin. A més a més he elaborat els cartells per posar en el racó amb els quatre passos per tornar a la calma.

Pel que fa al racó posaré peces de foam al terra, i material divers per tal que ells escullin el que necessiten en cada moment. He pensat en:

- Contes
- Pelutxos
- Peces de construcció de fusta
- Trencaclosques 
- Pot de la tranquilitat (ho explico en una altra entrada)

Durant els primers dies els hi presentaré el conte i els explicaré que quan se sentin com la tortugueta han de recordar de parar, respirar, i en aquell moment poden anar al racó per recuperar la calma i pensar com se senten i què poden fer per solucionar el problema que tenen. Per poder tornar a la calma poden agafar un dels materials que hi ha, i quan se sentin tranquils, recullen i poden tornar al seu lloc, i si volen, ens poden explicar com se senten ara. És important marcar unes normes d'ús del racó: només pot anar un nen o nena i quan ja se sentin tranquils recullen i poden seguir fent l'activitat que feien.

A més a més introduiré el panell "EM SENTO..." en el que hi ha el dibuix d'un nen enfadat, trist, content, preocupat i quan els nens i nenes arribin a la classe posaran el seu nom a sota del dibuix, segons com se sentin. Mentre fem llista, i agafant la idea del vídeo que us he posat en les primeres entrades, aniré preguntant als nens com  se senten i si ens volen explicar perquè se senten d'una o altra manera. Al llarg del dia poden canviar el cartell segons es vagin sentint, i sempre que ho necessitin podem parlar-ne i preguntar-li si podem ajudar-lo i com ho podem fer. D'aquesta manera ajudarem als petis a posar nom a les emocions.

Avui dia és un projecte, no està arrodonit del tot però la forma ja la té. Al llarg del curs l'experiència m'anirà fent modificar materials, organització,... i aniré aprenent d'ells. 

Ja us explicaré com va!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa el teu comentari...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...